Skolas soma

Nodarbības skolēniem programmas "Latvijas Skolas Soma" ietvaros

</>

ISSP piedāvā nodarbības skolēniem ciklā "Latvijas laikmetīgā fotogrāfija un es" kultūrizglītības programmas "Latvijas skolas soma" ietvaros. Nodarbības veidotas ar mērķi izkopt skolēnu vizuālo lasītprasmi, veicināt interesi un izpratni par laikmetīgo mākslu un fotogrāfiju, kā arī atraisīt radošumu.
 
Šobrīd cikla "Latvijas laikmetīgā fotogrāfija un es" piedāvājuma klāstā ir 8 nodarbības sākumskolas, pamatskolas un vidusskolas skolēniem:
 
  1. “Pirmie soļi foto stāsta veidošanā” //1.-4. klasei
  2. “Veiksme vai prasme? Kā uzņemt labu attēlu” // 7.-9. klasei;
  3. “Ieskats Latvijas fotogrāfijā. Stāsta veidošana”// 7.-9. klasei;
  4. “Kas ir laikmetīgā māksla un laikmetīgā fotogrāfija?”// 9.-12. klasei;
  5. “Identitātes meklējumi Latvijas laikmetīgajā fotogrāfijā // 9.-12. klasei;
  6. “Vizuālizpratne fotogrāfijā”  // 9.-12. klasei;
  7. Radošā darbnīca “Kad foto izkāpj no plaknes” //10.-12.klasei;
  8. Radošā darbnīca "Fotogrāfija un performance"// 5.-9. klasei, 10.-12. klasei
 
Nodarbības veidotas interaktīvas, aktīvi iesaistot skolēnus. Katrā nodarbībā ietverts ievads teorijā, praktiskā un radošā daļa, kā arī diskusija.
 
 
Lai pieteiktos nodarbībām, aicinām sazināties rakstot skola@issp.lv vai zvanot 29197627. 
 
 
Nodarbību piedāvājums:

Pirmie soļi foto stāsta veidošanā // 1.-4. klasei

Nodarbībā “Pirmie soļi foto stāsta veidošanā” skolēni tiek iepazīstināti ar vizuāla stāsta veidošanu viena attēla ietvaros.
Iepazīstoties ar mākslinieka Gustava Kluča darbiem, skolēni gūst ieskatu foto montāžas un kolāžas tehnikās, kuras praktiskajā daļā paši pielieto, lai veidotu vizuālu stāstu no Latvijas laikmetīgo fotogrāfu darbiem. Šādā veidā skolēni attīsta savu radošo domāšanu, veido vizuālo izpratni un netiešā veidā uzzina par Latvijas laikmetīgās fotogrāfijas autoriem.
 

Auditorija: 1.-4. klases skolnieki

Nodarbības ilgums - 90 min

 
 
 
 
Reinis Hofmanis (1985) ir mākslinieks un praktizējošs fotogrāfs. Studējis fotogrāfiju Lietišķo Zinātņu un Mākslas universitātē Hannoverē, Vācijā un ieguvis maģistra grādu Latvijas Mākslas akadēmijas Vizuālās komunikācijas nodaļā. Izstādēs Latvijā un ārvalstīs piedalās kopš 2003. gada, veidojis vairākas personālizstādes. Hofmaņa darbus raksturo sociālantropoloģisks skatījums, kas izpaužas interesē tipoloģizēt dažādas sabiedrības grupas, to uzvedības modeļus un radīto vai ietekmēto vidi. Hofmanis ir ieguvis galveno balvu Archifoto 2012 un 2013. gadā saņēmis 2. vietu Sony World Photography Awards Arhitektūras kategorijā. Viņa darbi ir publicēti tādos izdevumos kā New York Times, Financial Times, Spiegel, Esquire, Bloomberg, Le Monde, The Globe and Mail, The British Journal of Photography.

Veiksme vai prasme? Kā uzņemt labu attēlu // 7.-9. klasei

Nodarbībā “Veiksme vai prasme? Kā uzņemt labu attēlu.” skolēni tiek iepazīstināti ar kompozīcijas tehnikām, kas tiek izmantotas jebkādu attēlu veidošanā. Skolēni  apgūst tādus jēdzienus kā gaisma, laiks, ekspozīcija, asums, asuma dziļums, zelta griezums u.c.
Nodarbība veidota interaktīva - iesaistot jauniešus satura veidošanā un izmantojot dažādas aplikācijas mācību procesā.
Apgūtās zināšanas nodarbībā tiek pielietotas praksē, veicot radošu foto uzdevumu.
 
Auditorija: 7.- 9. klases skolnieki
Nodarbības ilgums - 40 min

 

 

 

Adelīna Kalniņa ir  Liepājas Universitātes Jauno mediju mākslas nodaļas un Latvijas Universitātes Psiholoģijas studiju nodaļas absolvente, filosofijas žurnāla "Tvērums" idejas autore, veidotāja un māksliniece. 2019. gadā absolvējusi ISSP Skolas programmu “Attīstot fotogrāfijas valodu”. Adelīnas fotoprojekti tika iekļauti Rīgas Fotomēneša 2020 programmā un izstādīti kultūrtelpā "Točka"; viņas jaunākais fotoprojekts "Leontīne" publicēts fotogrāmatā "Did you notice me?" (2021). Mākslas nodarbības bērniem un jauniešiem vada kopš 2017. gada.



Ieskats Latvijas fotogrāfijā. Stāsta veidošana // 7.-9. klasei

Nodarbības mērķis ir iedrošināt skolēnus domāt plašāk, iepazīstinot ar to, cik daudz var pateikt ar fotogrāfiju kā mediju ar kuru palīdzību var stāstīt stāstus.
 
Pirmajā daļā dalībnieki izzina, kas ir fotogrāfija un kā ar tās palīdzību veidot stāstus. Prezentācijas veidā tiek apskatīti un iepazīti vairāki Latvijas fotogrāfi: Vilis Rīdzenieks, Jānis Kreicbergs, Gunārs Binde, Māra Brašmane, Egons Spuris, Inta Ruka, Andrejs Grants, Arnis Balčus, Ieva Epnere, Iveta Gabaliņa, Ivars Grāvlejs, Viktorija Eksta, Reinis Hofmanis.
 
Nodarbības praktiskajā daļā skolēni sadalās grupās un no saviem līdzpaņemtajiem attēliem veido foto stāstu, kuru prezentē pārējiem klasesbiedriem.
 
 
Nodarbības ilgums - 40 min
Auditorija: 7. - 9. klases skolnieki
 
 
 
 
 
 
Adelīna Kalniņa ir  Liepājas Universitātes Jauno mediju mākslas nodaļas un Latvijas Universitātes Psiholoģijas studiju nodaļas absolvente, filosofijas žurnāla "Tvērums" idejas autore, veidotāja un māksliniece. 2019. gadā absolvējusi ISSP Skolas programmu “Attīstot fotogrāfijas valodu”. Adelīnas fotoprojekti tika iekļauti Rīgas Fotomēneša 2020 programmā un izstādīti kultūrtelpā "Točka"; viņas jaunākais fotoprojekts "Leontīne" publicēts fotogrāmatā "Did you notice me?" (2021). Mākslas nodarbības bērniem un jauniešiem vada kopš 2017. gada.


Kas ir laikmetīgā māksla un laikmetīgā fotogrāfija? // 9.-12. klasei

Nodarbībā “Kas ir laikmetīgā māksla un laikmetīgā fotogrāfija?” skolēni atraktīvā un radošā veidā tiek iepazīstināti ar jēdzienu “laikmetīgā māksla”, īpašu uzmanību pievēršot Latvijas laikmetīgās fotogrāfijas autoriem.
 
Dalībnieki, piedaloties spēlē “Laikmetīgās mākslas rēbuss”, tiek rosināti interpretēt attēlus, šādā veidā trenējot vizuālo lasītprasmi un konceptuālo domāšanu.
Pēc nodarbības skolēni saņem instrukciju patstāvīga radošā mājas darba veikšanai un ir aicināti to iesniegt, sūtot elektroniski uz skola@issp.lv. Jauniešu darbi pēc tam tiks publicēti ISSP Jauniešu skolas Instagram kontā. 
 
 
 
Nodarbības ilgums - 90 min
Auditorija: 9.-12.klases skolnieki
 
 
 
 
 
Līva Veigura ir māksliniece un pasniedzēja, absolvējusi mākslas vēstures un vizuālās mākslas pedagoģijas studijas Latvijas Universitātes Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultātē. Kopš 2015. gada strādājusi par vizuālās mākslas skolotāju Edgara Kauliņa Lielvārdes vidusskolā, šobrīd vada mākslas vēstures lekcijas PIKC Ogres tehnikuma Dizaina un mākslas nodaļas studentiem. Līva ir ISSP Skolas programmas “Attīstot fotogrāfijas valodu” absolvente.
 


Identitātes meklējumi Latvijas laikmetīgajā fotogrāfijā // 9.-12. klasei

Nodarbības mērķis ir veicināt skolēnu interesi par laikmetīgo mākslu un fotogrāfiju Latvijā, radīt izpratni par laikmetīgās mākslas un fotogrāfijas pielietošanas veidiem savas identitātes meklējumos un veidošanā.
Nodarbība sastāv no teorijas daļas un praktiskās daļas; tās laikā skolēni iepazīstas ar trīs Latvijas autoriem (​​Annemarija Gulbe, Reinis Hofmanis, Toms Harjo) un viņu darbiem. Paši autori video formātā izstāsta par sēriju tapšanu un identitātes jautājumu. Pēc video noskatīšanos dalībnieki apspriež fotogrāfijas nozīmi un identitātes jautājumus.
 
Nodarbības ilgums - 90 min
Auditorija: 9.-12.klase
 
 
 
 
 
Līva Veigura ir māksliniece un pasniedzēja, absolvējusi mākslas vēstures un vizuālās mākslas pedagoģijas studijas Latvijas Universitātes Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultātē. Kopš 2015. gada strādājusi par vizuālās mākslas skolotāju Edgara Kauliņa Lielvārdes vidusskolā, šobrīd vada mākslas vēstures lekcijas PIKC Ogres tehnikuma Dizaina un mākslas nodaļas studentiem. Līva ir ISSP Skolas programmas “Attīstot fotogrāfijas valodu” absolvente.


Vizuālizpratne fotogrāfijā // 9.-12. klasei

Nodarbības laikā ar piemēru un uzdevumu palīdzību skolēni tiek iepazīstināti ar Latvijas fotogrāfijas vidi un notikumiem, iedrošinot diskutēt un reflektēt par attēliem un to izmantošanu dažādos kontekstos.
Ar radošu uzdevumu palīdzību skolēni tiek aicināti dalīties domās par attēlu nozīmi viņu ikdienā, rosinot viņus pašus veidot jaunus mākslas darbus.
Nodarbības pirmajā daļā ir iepazīšanās, izmantojot līdzpaņemtās fotogrāfijas.
 
Otrajā daļā tiek runāts par fotogrāfijas izpratnes trīs līmeņiem, kā praktisku piemēru izmantojot ieskatu slavenā fotogrāfa Stīvena Šora (Stephan Shore) pieejā.
 
 
Nodarbības ilgums - 90 min
Auditorija: 9.-12. klases skolnieki
 
 
 
 
 
 
Līva Veigura ir māksliniece un pasniedzēja, absolvējusi mākslas vēstures un vizuālās mākslas pedagoģijas studijas Latvijas Universitātes Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultātē. Kopš 2015. gada strādājusi par vizuālās mākslas skolotāju Edgara Kauliņa Lielvārdes vidusskolā, šobrīd vada mākslas vēstures lekcijas PIKC Ogres tehnikuma Dizaina un mākslas nodaļas studentiem. Līva ir ISSP Skolas programmas “Attīstot fotogrāfijas valodu” absolvente.


Radošā darbnīca “Kad foto izkāpj no plaknes” //10.-12. klasei

Kad mums vairs nepietiek ar attēlu plaknē? Vai ideja vienā formātā spēj pārvērsties par kaut ko citu, un kāpēc mūsdienu fotogrāfija vairs neatrodas tikai pie sienas?

Darbnīca paredz ceļojumu instalācijā, arhitektūrā un objektu mākslā, noslēdzot procesu ar kādas telpas (klases) pārveidošanu, izmantojot projekcijas telpā un jaunradītus objektus, kuru izveidē izmantota drukāta fotogrāfija. Procesā tiks ieskicētas iespējas interpretēt, imitēt, rekonstruēt un veidot jaunas nozīmes, fotogrāfiskajai realitātei mijiedarbojoties ar reālo laiktelpu un dalībnieku idejām.

Auditorija: 10.- 12. klases skolnieki

Nodarbības ilgums - 120 min

 

Nodarbību izstrādājusi māksliniece un pasniedzēja Eva Vēvere.

Eva Vēvere ir vizuālā māksliniece, kas strādā dažādos medijos, tai skaitā instalācijā, procesuālos notikumos, foto, video, zīmējumā un veido interaktīvus projektus, kuros liela loma ir skatītāja iesaistei. Kopš 2019. gada, sadarbībā ar Lauru Prikuli, realizējusi virkni Poētiskā Robotisma projektu saistībā ar neatkarīgiem kuratoriem un tādām institūcijām kā Latvijas Nacionālais Mākslas Muzejs, Latvijas Laikmetīgās mākslas centrs, Kim? Laikmetīgās mākslas centrs. Pēdējos gados pievēršas eksperimentālu sadarbību veidošanai ar laikmetīgās dejas un skaņu mākslas profesionāļiem, un darbam rezidencēs Ziemeļvalstīs. Veidojusi mākslas izglītības programmas - ”Māksla uz riteņiem” (Mākslas centrs Noass, 2023.), “Mākslinieks ir klātesošs (Latvijas Laikmetīgās mākslas centrs, 2023.), “Kā top instalācija?”(Latvijas Nacionālais mākslas muzejs, 2020.) un autordarbnīcas bērniem un jauniešiem Dānijā, Somijā, Apvienotajos Arābu Emirātos un Baltijas valstīs.

 
Nodarbība tapusi ar Valsts kultūrkapitāla fonda 2024. gada mērķprogrammas “Programmas “Latvijas skolas soma” satura radīšana” atbalstu.


Radošā darbnīca “Fotogrāfija un performance”

Radošā darbnīca, kura ļauj ielūkoties fotogrāfijas lomas saistībai ar citām, laika ziņā limitētām dzīvās mākslas formām – performances mākslu, laikmetīgo deju, cirku, teātri.
 
Darbnīca norisinās trijās daļās. Pirmajā dalībnieki tiek īsi iepazīstināti ar spilgtiem piemēriem, kuros fotogrāfijai bijusi izšķirīga loma kādas citas mākslas formas stāstā. Pēc tam plānota interaktīvā daļa, kuras ietvaros daļai skolēnu ir iespēja veidot performatīvu notikumu, savukārt citiem to dokumentēt.
 
Darbnīca norisinās kā dinamiska spēle, kurā dzīvā notikuma veidotāji “izlozē” vienu vai vairākus no parametriem – tēmu, mākslas veidu, vizuālās estētikas virzienu, izmantotos objektus un elementus, tempu, lokāciju u.c. Savukārt foto dokumentācijas veidotājiem tiek doti vairāki atšķirīgi uzdevumi – tuvplāns, kopplāns, detaļas, izteiksmes, gaismēna, noskaņa, dramaturģija u. c.
 
Noslēgumā dokumentācija tiek pārskatīta kopā ar darbnīcas vadītāju un skolēni aicināti kopīgi atlasīt attēlu kopumu, kas vislabāk reprezentē notikumu.
 
 
Auditorija: 5.-9. un 10.-12. klases skolnieki
 
Nodarbības ilgums - 120 min
 
 
Nodarbību izstrādājusi māksliniece un pasniedzēja Eva Vēvere.
 
Eva Vēvere ir vizuālā māksliniece, kas strādā dažādos medijos, tai skaitā instalācijā, procesuālos notikumos, foto, video, zīmējumā un veido interaktīvus projektus, kuros liela loma ir skatītāja iesaistei. Kopš 2019. gada, sadarbībā ar Lauru Prikuli, realizējusi virkni Poētiskā Robotisma projektu saistībā ar neatkarīgiem kuratoriem un tādām institūcijām kā Latvijas Nacionālais Mākslas Muzejs, Latvijas Laikmetīgās mākslas centrs, Kim? Laikmetīgās mākslas centrs. Pēdējos gados pievēršas eksperimentālu sadarbību veidošanai ar laikmetīgās dejas un skaņu mākslas profesionāļiem, un darbam rezidencēs Ziemeļvalstīs. Veidojusi mākslas izglītības programmas - ”Māksla uz riteņiem” (Mākslas centrs Noass, 2023.), “Mākslinieks ir klātesošs (Latvijas Laikmetīgās mākslas centrs, 2023.), “Kā top instalācija?”(Latvijas Nacionālais mākslas muzejs, 2020.) un autordarbnīcas bērniem un jauniešiem Dānijā, Somijā, Apvienotajos Arābu Emirātos un Baltijas valstīs.

Nodarbība tapusi ar Valsts kultūrkapitāla fonda 2024. gada mērķprogrammas “Programmas “Latvijas skolas soma” satura radīšana” atbalstu.



</>